Bedrijven willen het liefst zoveel mogelijk geld verdienen, en dat geldt ook voor fabrikanten van mobiele telefoons. Zij verkopen u het liefst elke 2 jaar een nieuwe. En als je huidige telefoon kapot gaat, verkopen ze je graag een nieuwe. Je eigen telefoon repareren behoort tot het verleden. Mede omdat fabrikanten het je onnodig moeilijk maken om eenvoudige reparaties zelf uit te voeren.
Hetzelfde lijkt te gelden voor de Samsung Galaxy S22+. Simpele reparaties zoals het vervangen van een batterij zijn in werkelijkheid niet zo simpel. Of beter gezegd; onnodig moeilijk gemaakt. Zo zit de batterij van de S22 Plus weer eens vastgelijmd in plaats van dat Samsung een treklipje gebruikt. Je kunt hem alleen verwijderen door voorzichtig isopropanol te gebruiken. Samsung wil liever dat u een nieuwe gsm koopt, bij voorkeur een Samsung Galaxy.
Terechte hoge score voor repareerbaarheid?
Het display is ook niet eenvoudig zelf te vervangen. Nu is het bij de S22+ plat dus minder gevoelig voor valschade maar glas is glas en glas kan breken. Vervanging is alleen mogelijk door bijna het hele toestel uit elkaar te halen. Een tijdrovende klus en niet zonder risico.
Ondanks dit alles geeft PBKreview de Galaxy S22 Plus een reparatiescore van 7,5 uit 10. Behoorlijk hoog als je het ons vraagt. Zeker als je bedenkt dat PBKreview per ongeluk het scherm beschadigde toen hij het toestel weer in elkaar zette. Het bewijs dat repareren zelfs voor professionals een riskante taak is.