Apple Self Service-reparatieprogramma voor iPhone-klanten in de VS van start


Apple is begonnen met de uitrol van zijn Self Service Repair-programma in de Verenigde Staten. Hiermee kunnen klanten zelf reparaties aan hun Apple producten uitvoeren. Voorheen moesten ze daarvoor naar een officieel gecertificeerde winkel.

Als je een dure iPhone koopt, van wie is die dan? Je bent geneigd te zeggen: van jou! En als hij van jou is, kun je ermee doen wat je wilt, toch? Apple denkt daar anders over. Je mag hem niet openmaken om hem te repareren. Doe je dat wel, dan vervalt de garantie. Je zult het naar een officieel gecertificeerde winkel moeten brengen voor reparaties, hoe eenvoudig ook. Apple's Self Service Repair programma is een eerste stap om dat te veranderen.

Zelfbedieningshulpprogramma van Apple

Klanten van Apple in de VS kunnen nu 200 verschillende onderdelen en gereedschappen kopen om een iPhone 12, iPhone 13 en iPhone SE zelf te repareren. Denk aan batterijen, schermen en camera's. Apple heeft ook handleidingen uitgebracht. Voorheen moest je je wenden tot diensten als iFixit we doen dit zelf, maar nogmaals, dat zou uw garantie vervallen.

Lage scores voor repareerbaarheid

Apple staat erom bekend dat het repareren van je iPhone extra moeilijk wordt gemaakt. Zo gebruikt het bedrijf pentalobe-schroeven om het openen moeilijker te maken, lijmt het batterijen zonder treklipjes en worden schermen aan het glas gelamineerd. Tijdens de ontwerpfase houdt Apple ook geen rekening met latere reparaties, waardoor het bedrijf steevast lage reparatiescores heeft op iFixit. Apple heeft liever dat je een nieuwe iPhone koopt dan dat je je oude repareert.

Verdekte kosten

Het nieuwe Self Service Repair-programma van Apple is een goede eerste stap om dit probleem aan te pakken, maar er zijn ook punten van kritiek. Zo mogen alleen door Apple gemaakte onderdelen worden gebruikt en houdt Apple dus controle over de prijs van die onderdelen. Ook zijn er zorgen dat Apple onderdelen verkoopt in combinatie met het benodigde gereedschap, ongeacht of je dat al in je bezit hebt. Of dat daadwerkelijk gebeurt is onduidelijk, Apple is daar tot nu toe vaag over geweest. De kosten van een eenmalige reparatie zouden dan niet rendabel zijn om het zelf te doen.

Een ander punt van kritiek is dat dit programma vooralsnog alleen voor Amerikaanse klanten is. Apple zegt dat het later dit jaar zal worden uitgebreid naar andere landen, maar het is nog onduidelijk wanneer en welke landen. Apple zegt wel dat dit eerst Europese landen zullen zijn, maar welke dat precies zijn weten we nog niet.


Prijsvergelijker Apple iPhone 13
  Uitvoering Prijs Incl. bezorging    
Coolblue
128 GB Blue
€ 609,00 € 609,00   Bekijk
Fnac
128 GB Blue
€ 648,30 € 648,30   Bekijk
MediaMarkt
128 GB Rose
€ 649,00 € 649,00   Bekijk
Refurbished.be
256 Go Rouge Zichtbaar gebruikt
€ 689,00 € 689,00   Bekijk
Proximus
128 GB Green
€ 699,99 € 699,99   Bekijk
Refurbished.be
256 Go Rouge Licht gebruikt
€ 785,00 € 785,00   Bekijk
Refurbished.be
256 Go Rouge Zo goed als nieuw
€ 805,00 € 805,00   Bekijk

Toon alle aanbiedingen van de Apple iPhone 13


Vermelde toestellen


Praat mee over dit artikel